Våra böcker
Att se, förstå och bemöta dem utifrån psykologisk teori
Andersson, Kristina; Nilsson, Kristina
Bokpresentation
Huruvida föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning (psykisk utvecklingsstörning) klarar av sitt föräldraskap har alltid ifrågasatts. Den här boken vill visa på vikten av relationen mellan föräldrar och barn när man ska ge hjälp och stöd till föräldrar med kognitiva brister. Forskning rörande barn och barns utveckling har länge varit ett viktigt område inom psykologin. Man är dock inte alltid överens om föräldrars betydelse för barns psykiska utveckling.
Författarna visar hur psykologiska insatser kan utformas i familjer med komplex problematik inklusive föräldrar med intellektuell funktionsnedsättning. Boken kan utgöra en referensram för att underlätta samarbetet mellan personal inom pedagogisk, social, psykologisk och medicinsk verksamhet.
Boken bör med fördel även kunna användas inom utbildningar för behandlingspersonal inom psykolog- och socionomutbildningar.
Kristina Andersson är leg psykolog och leg psykoterapeut. Hon har erfarenhet av barn- och familjearbete genom utredning, behandling, konsultation och handledning.
Kristina Nilsson, leg psykolog och specialist i neuropsykologi, har arbetat inom barn- och ungdomshabilitering och inom kommunal LSS-verksamhet med utredning, handledning och konsultation.
Pris: 198 kr
ISBN | 978-91-7527-235-1 |
Format | A5 148x210mm |
Inbindning | Limbunden |
Omslag | Mjukband i färg |
Tryckår | 2019 |
Upplaga | 1 |
Antal sidor | 218 |
Psykiskt Lidande hos Ungdomar och Vuxna
Andersson, Leif & Strand, Ingemar
Psykologi med ett psykologiskt perspektiv i varje del. Boken riktar sig till alla som bedriver kliniskt psykologiskt arbete.
Ungdomar med Sociala och Psykiska Problem
Andersson, Leif
En bok om störda ungdomars bakgrund och utveckling, om utredningsmetodik och om behandling.
Utredningsmetod avseende barn och ungdomar
Andersson, Kristina; Andersson, Leif och Thorsén, Eva
Hur kunskap om barn kan användas för att ta fram relevant information och värdera informationen i syfte att bedöma barns och ungdomars hjälpbehov. Boken riktar sig i första hand till socialtjänstens utredare.